lørdag 18. juli 2015

JW.ORG

Har du noen gang følt at andre er dyktigere enn deg? Følt at noen kan beskrive tingene mer nøyaktig, mer nyansert og mer sunt, sant og rett? Det har vi også. Fra og med nå anbefaler vi deg derfor å gå inn på siden www.jw.org/no  I skrivende stund er siden på hele 740 språk og er en betraktelig bedre side enn denne til å formidle deg sannheten om Jehova Gud og Hans Sønn, Jesus Kristus.

Forfatterne av denne siden ønsker deg velkommen dit og takker for din interesse og dine kommentarer. Vi elsker deg oppriktig med Guds kjærlighet og ønsker deg alt godt videre i livet!

Måtte Jehova gjøre deg til en sann tilbeder av Ham (Joh.4:23-24, Joh.8:31-32).

søndag 1. mars 2015

Religionslærere og Jehovas Vitner

En religionslærer som ikke tror på Gud stilte meg et spørmål: "Hvorfor er dette med religion så vanskelig? Hva er den sanne religionen, dersom Gud finnes?".

Jeg svarte: "Dersom det fantes en gud. Hvordan er ideal bildet ditt? Hva skulle denne guden stå for og hvordan skulle folket hans leve ut sin religion?".

Jo svarte hun

1. Gud måtte være kjærlighet
2.  Helvete kan ikke finnes fordi det er en urimelig straff
3. Religionen måtte være endrektig og global siden Gud elsker alle
4. Han måtte være rettferdig
5. Folket hans måtte praktisere rettferdighet
6. Derfor kunne ingen gått i krig
7. Eller tatt penger for informasjonen de gir ut
8. Folket hans måtte nå alle de som ikke trodde og hjelpe dem til å finne Kjærligheten


Vel, svarte jeg...Bra tenkt....fortsett sånn...Dersom det finnes en gud, må jo disse ingrediensene finnes.

Er det noen religioner du kan stryke allerede nå? Religioner som ikke stemmer inn i "bildet". Ja, svarte hun. Islam har jo vist sitt sanne ansikt. Hinduene deltar jo i krigføring, det samme gjør kristne, jøder og budhister. Alle er soldater..

"Hmmm"... svarte jeg..nå skal jeg fortelle deg noe du ikke visste.....

lørdag 28. februar 2015

Greier du å zoome utover, del 3

"If it looks like a dog, sounds like a dog, smells like a dog, eats like a dog, barks like a dog and behaves like a dog and does all this things every single day, week out and week in, its probably a dog".

Jesus lærer oss å zoome utover. Han sier: "På frukten skal man kjenne igjen treet. Dårlig tre bærer dårlig frukt, mens et godt tre kan ikke bære dårlig frukt" (Matt.7:15-20). Man kunne argumentere mot Jesus at: "Jo, men begge trær har stamme", "Begge trær har grener", "Begge trær har blader, huser fugler som spiser av treet og bærer en slags frukt".

Argumentene kan være gode, men de er argument som viser at du har zoomet deg innover og ikke har zoomet utover. Visste du at både rotter og hunder har hale, men at det er forskjellige dyr?

Når du først har zoomet deg utover ser du de store forskjellene. Det er først da du kan avklare om halen stammer fra rotta eller hunden. Når du først velger å studere hunden er det bare til å zoome seg innover. Det er først da du kan være sikker og trygg på at det du studerer, ja helt ned på detaljnivå, hjelper deg til å kunne forklare hvordan en hund faktisk er bygd opp.




fredag 27. februar 2015

Greier du å zoome utover, del 2

"Jeg vil ikke bli et av Jehovas Vitner - dere setter nemlig komma på feil plass. Min Bibel sier at Jesus sa til røveren på korset: "Sannelig jeg sier deg: I dag skal du være med meg til Paradis". Dere mener dette er feil. Derfor er valget mitt lett. Jeg tror på bibelen  - det gjør ikke dere, altså blir jeg ikke et av Jehovas Vitner".

Hva har denne personen unnlatt å gjøre? Nettopp! Han har ikke lært å se det store bildet. Han har ikke lært seg å zoome utover.

Jesus kunne nemlig ikke dra til Himmelen denne dagen. Hvorfor ikke? Rett og slett for at Bibelen lærer noe helt annet. For det første lærer Bibelen at han var i dødsriket 3 dager og 3 netter (Matt.12:40) og for det andre sier Jesus selv etter sin oppstandelse fra de døde at "han ennå ikke er faret opp til sin Gud og Far" (Joh.20:17).

Og for det tredje: Koiné gresk har verken komma eller punktum. Bibelens originale manuskript ble skrevet i en endeløs lang linje. Det var først når man skulle oversette tekstene bibeloversettere satt inn komma og punktum. Versinndeling kom ikke før Robert Etiennes innførte dette i 1551.

Ser du at for å forstå Skriftene må du zoome utover?  Du må ikke henge deg opp i et punktum, et komma, et ord. Du må lære deg å zoome utover slik at du ser hele bildet. Du må rett og slett venne deg til tanken om at "SUMMEN av Guds Ord er Sannhet" (Salme 119:160) og ikke drukne i fragmentarismens infantile og umodne verden.


torsdag 26. februar 2015

Greier du å zoome utover?

I går hadde jeg et fantastisk studie. I fire hele timer satt jeg med en pinsevenn og studerte endetiden. Vi studerte vers for vers i Åpenbaringen 13 til og med 18. Mulig jeg ikke har sett mer tilfreds pinsevenn på lenge. Hvorfor?

Årsaken var nok at jeg lærte ham å zoome. Hva legger jeg i det? La meg ta et eksempel. Til studiet i går hadde min venn pinsevennen zoomet innover - ikke utover. Han leste derfor i Åpenbaringen at det skulle være fotografier som snakker og dreper (Åp.13:15), et hav (H2o) som skulle inneholde skremmende dyr som besto av flere kroppsdeler fra andre dyr (Åp.13:1-2) og ikke minst en prostituert som tydeligvis var glad i å ri på skumle dyr og ha sex med konger (Åp.17:3 og 18:3).

Som dere forstår forsto han ikke så mye av bibelteksten. Ingen kan laste ham for det. Når man ikke er opplært til å se det store bildet, eller det å zoome utover, kan man rett og slett ikke forstå sannheten. Da blir ikke detaljer en vakker brikke i et helhetlig bilde, men selve bildet. Hvor trist er det ikke å ha et fragmentarisk bibelsyn? Til tross for oppriktigheten trekker man altså feil konklusjoner.

Det er av den største viktighet å lære seg å zoome utover. Eksempelvis forklarer bibelen at Havet som ikke skal finnes mer ikke er H2o, men det det opprørske menneskehavet (Åp.17:15, Jesaja 57:20). Dyrene som blir beskrevet er ikke dyr, men nasjoner og politiske system.

For deg som vil ha et lite dypdykk i dyresymbolikken skriver jeg bare kort at:
1. Israel blir kalt en sau i Jeremia 50:17
2. Hellas blir kalt en geit i Daniel 8:21
3. Medo-Persia blir kalt en vær i Daniel 8:20
4. De onde herskerne blir kalt Løve og Bjørn i Ord.28:15
5. Babylon og Egypt blir kalt for ørner i Esekiel 17:3-15
6. Dyrenes horn står for ulike politiske herskere forklares det i Åp.17:12
7. Ulike dyr står for ulike nasjoner forklares det i Daniel 7:16-17

Vel, tilbake til tema:

Åpenbaringen handler verken om dyr, prostituerte eller hav som blir borte. Åpenbaringen handler om Politikk. Det handler om et stridsspørsmål om hvem som egentlig har rett til å styre jorden. Er det de dyriske politiske maktene som får sin makt fra Satan Djevelen (13:2) eller er det Jesus Kristus som Konge i Guds Rike?

Ved å zoome utover forsto min pinsekarismatiske venn at han måtte avstå fra å være delaktig i politikk. Isteden ville han sverge troskap til Ham som sitter på Hesten (Åp.19:11-13 + Åp.19:17-21)

onsdag 25. februar 2015

Forstår du alt i Bibelen?

Jesus sier at Bibelen er Sannheten (Joh.17:17). Paulus sier at all tekst er inspirert direkte av Gud (2.Tim:3:16-17). Men, greier du å forklare alle detaljer i Bibelen? Forstår du absolutt alt?
Selvsagt ikke. Men like vel stoler du fullt og fast på at Bibelen er Sannheten og ufeilbarlig, ikke sant? (Titus 1:2)

På samme måte som du vet at Bibelen er ufeilbarlig til tross for at du ikke forstår alt VET vi også at Jehovas Menighet på jorden er ufeilbarlig selv om vi ikke forstår alt. Noen av oss kan slite med Organisasjonens forståelse av nordens og sydens konge, arkeologiske dateringer eller hvor lang en generasjon faktisk er.

Like fullt hviler vi i det faktum at den Menighet Jesus bygger er perfekt. På samme måte som Bibelen er inspirert av Gud, men skrevet av mennesker er menigheten bygd av Gud, men drevet av mennesker. I sum er den lik Bibelen, nemlig ufeilbarlig til tross for at vi ikke kan forklare alle detaljer rundt visse forståelser.

Vi kan slå oss til ro med at Menigheten er såpass perfekt at den er godkjent av Gud og den er det verktøy Gud bruker til å hjelpe mennesker til å forstå Sannheten. Den er ren, helhjertet, lojal og til å stole på.

All ære til Jehova og Jesus for at vi får være med på hva Gud gjør på jorden i dag.


Matteus 16:23

"Joda - jeg er en kristen" ...Vi har hørt denne påstanden før.  Men hvem er Kristi sanne etterfølgere?

Jesus svarer selv på dette og sier: "Om noen vil følge meg må han fornekte seg selv"

Hva innebærer det å fornekte seg selv? Å fornekte seg selv innebærer at man ikke lenger har seg selv som Herre, men forstår, innser og velger å ha Jesus Kristus som Herre/ (altså sjef). F.o.m nå er det altså du selv som har abdisert som sjef og Jesus Kristus er nå din Herre (sjef) (Romerne 10:9-11)

Han må altså ikke bare få være din Frelser, men også din Sjef, Lærer og Konge.

Jesus stopper ikke der...

Han sier videre "Han må ta sitt kors (torturpæl) opp"...

Hva betyr dette? Jo, det å ta opp sin torturpæl (kors) innebærer at man velger å la seg hånes, spottes, foraktes og plages for Jesu og Jehovas navn skyld. Når Jesus skulle pælfestes måtte han ta opp sin torturpæl (kors) og vandret således igjennom Jerusalems gater mens han ble hånet og spottet av folket. Det er dette du må være villig til i henhold til Jesu ord i Matt.16:23. Å være en disippel er altså ikke en dans på roser. Det er å leve et slikt praktisk liv at du blir foraktet av alle andre fordi du har Jesus som Sjef i hverdagen.

Jesus gir oss enda et siste kriterium for å kunne kalle oss disipler....Han sier: "og stadig følge meg"

"Stadig følge"...innebærer et aspekt av å "HELE TIDEN" følge Jesus. Ikke bare på søndager. Ikke bare på felttjeneste dager, ikke bare med skjorte og slips, men 24x7.

Vil du være en sann kristen? I så fall må du være villig til å akseptere kriteriene i Matt.16:23

mandag 23. februar 2015

Om sannheten skulle inneholde løgn -hva da?

Om sannheten skulle inneholde løgn  -hva da? Hadde da sannheten vært en sannhet? Nei. Jehova, som ikke kan lyve (Titus 1:2) kan ikke være en gud for de som står for løgn. Det som er så fantastisk med Jesus, Jehova og Guds ånd er at de står for alt som er sant, rettferdig, rett og rent. De "klør ikke folk i ørene" for å få medlemmer. De står for sannhet uansett popularitet, respons og tilslutning.

Har du tenkt over at det ikke er mer enn 1 sannhet? Har du tenkt over at dersom det bare finnes 1 sannhet kan det bare være 1 sann menighet?


lørdag 21. februar 2015

Kjære alle pinsevenner

I 25 år har vi vært i bevegelsen deres. I løpet av disse 25 årene har vi møtt fantastiske mennesker og mindre fantastiske mennesker. En fellesnevner hos disse menneskene har like vel vært at de har hatt et brennende hjerte for Jesus, men også samtidig en iver som har gått over stokk og stein og som har resultert i profeteringer i Jesu navn som ikke har blitt oppfylt.

Vi vet at dere er smertelig klar over dette. Vi behøver ikke ramse opp hundrevis (jo- bokstavelig talt på disse 25 årene har vi personlig hørt hundrevis) av de falske profetiene vi har hørt. Men, det er klart at noen kan vi by på noen få (av hensyn til personvern vil vi ikke gå ut med navn og sted, men dere vet jo selv at det vi skriver er mer enn sant - ja enda verre enn det vi her skriver).

1. Norge skal bli frelst på 1 dag
2. Hele stortinget skal vende om til Gud
3. Raol Wallenberg skal stå på scenen på Livet Ord
4. Vekkelsen kommer dette året (mulig vi har hørt dette hvert eneste år siden 1987)
5. XXXX og YYY er friske fra sin sykdom (de fleste døde innen kort tid)
6. Gud har gjennombrudd for byen og vi skal se store omveltinger innen...(velg årstall)
7. Gud har reist opp Pastor "si og så" og har gitt ham en enorm Apostolisk tjeneste og kommer til å...(ett eller annet mektig) så vi må være lojale og følge denne tjenesten fra Gud. (Resultat =  mange har isteden falt, noen har konvertert til katolikkene, andre igjen har drevet hor, masse sliter med psykiske lidelser og ingen har faktisk oppfylte profetiene)
8. 50 bibelskoler skal være på plass i landet innen....
9. Regjeringskifte i valget..... (hehe...det ble motsatt..)
10. Herren skal bruke vår menighet og vår pastor til.... (noe som aldri skjedde og nå er menigheten ikke lenger fungerende. Den er lagt ned...)

Vi kunne nevnt flere enda grovere, men da ville dere ha visst ste, tid og person.

Spørsmålet er kjære pinsevenner: Hva er det som tilsier at dere er drevet av DHÅ? Når lederne deres profeterer dette og verken menigheten dere går i eller dere som medlemmer tar tak i og rydder opp i alle de falske profetiene som proklameres feilaktig i Jesu navn?

Når skal dere ta tak og stå opp for rett og rettferd? Når skal dere være tro Sannhet og ikke skjule løgn? Når skal dere elske rettferdighet og hate urett? Når skal dere være sannheten tro i kjærlighet?


onsdag 18. februar 2015

Hvor får jeg Åndelig påfyll

Møter, felttjeneste, litteraturen, bønn - ja alle er kilder til å få åndelig påfyll. Like fullt er det ingen ting som kan måle seg med å lese i bibelen. Bibelen fyller deg såpass opp at du blir utrustet og istandsatt til all god gjerning ( 2.Tim.3:16-17).

Pass på at du ikke blir lurt her. Å delta i åndelige aktiviteter kan gjøre at du blir sliten til tross for at du "arbeider for Herren" (1.Kor.15:58). Man tror det ikke til å begynne med, men å hele tiden "være på farten i tjenesten for Jehova" kan tappe en på innsiden.

Gud vil derfor at du skal lese Bibelen hver eneste dag. Kos deg med den. Den er din "navlestreng" med Gud. Jesus sier at vi LEVER av det Ordet Gud gir (Matt.4:4). Sett av tid. Les med dempet stemme. Strek under viktige ord. Mediter og la deg bli fylt av det ord som gir ånd og liv (Joh.6:63, Hebr.4:12)

tirsdag 17. februar 2015

Pauli autoritet

Mange elsker Jesus. De vil ha ham som Frelser. De samme menneskene er ikke nødvendigvis like forelsket i Paulus. Det de ikke tenker på er at Bibelen forteller at Pauli undervisning bare er Kristi lære.

Galaterne 1:11-12 sier: "for jeg gjør dere oppmerksomme brødre, at det gode budskap som ble forkynt av meg som et godt budskap, ikke er noe menneskelig.  For jeg mottok det ikke av et menneske eller ble undervist i det, men det var igjennom en åpenbaring ved Jesus Kristus".

og...

"Hvis noen mener han er en profet eller har fått ånden som gave, så la ham anerkjenne de ting jeg skriver til dere for de er Herrens bud" (1.Kor.14:37).

Å lese NT er i sum å lese Jesu lære. Det Apostlene skrev kan vi trygt godta som Guds Ord (1.Tess.2:13)

søndag 15. februar 2015

Tenker du som et sektmedlem?

En sekt er en gruppe mennesker som har avveket fra den opprinnelige veien. Det finnes politiske, religiøse og filosofiske sekter.

Hvordan tenker et sektmedlem? En sektmedlem tenker ikke selvstendige tanker. Han eller hun stoler på at lederne i gruppen tenker for dem. De stoler på at den styrende gruppen er ledet av Gud og at en selv får velsignelse av å stole på den ledende gruppen av gudsstyrte menn/kvinner.

Gud skapte deg til å tenke selv. Han vil at du selv skal finne ut av ting, mene selvstendige meninger og leve et selvstendig liv. Når du skal stå for noe må du selv ha funnet ut argument og bevis for dine synspunkt. Du kan ikke legge bevisbyrden eller ansvaret på noen andre.

En sann kristen lever ut dette prinsippet. Like fullt velger han å tro at Jesus er den som definerer den sanne troen og at Bibelen er den boken som formidler Jesu definisjoner av hva som er rett og hva som er feil. Han velger også å tro bibelens klare budskap om at Gud har et folk på jorden.

Spenningsfeltet hos en sann kristen ligger altså i faktumet at man skal skal tenke egne tanker samtidig som han/hun erkjenner at Gud har innsatt en tro og klok tjener som gir rett mat i rett tid (Matt.24:45)



fredag 13. februar 2015

Hva menes med å drive hor med kongene på jorden?

Å bryte ekteskapet innebærer at man først er gift. Deretter velger man å ikke være trofast sin ektefelle.  I religiøs sammenheng kan man i overført betydning si at religioner ønsket å tilhøre den sanne Gud, men forble ikke lojal Ham og Hans lære.

Den norske kirke er slik. Hun driver hor med jordens konger slik Åpenbaringen 18:1-3 beskriver det. Hvordan kan vi si noe slikt?

Vi har sakset ut følgende agenda fra Handlingsplanen 2015-2017 for "Mellomkirkelig råd for den Norske Kirkes engasjement i Midtøsten" 

-       Arbeide for at Norge anerkjenner Palestina som selvstendig stat.

-       Arbeide for at norske myndigheter legger press på Israel for umiddelbart å avskaffe okkupasjonen, oppheve blokaden av Gaza, stanse alle nye israelske bosetninger på okkupert jord og stoppe fordrivingen av palestinere fra Øst-Jerusalem.

-       Arbeide for at ingen norskeide selskaper eller statlige fond investerer i firmaer som bidrar til å opprettholde den ulovlige okkupasjonen, og at vi heller ikke handler varer som er ulovlig produsert i de okkuperte palestinske områdene. MKR vil arbeide for at norske myndigheter får til en ordning for merking av varenes opprinnelsessted. 

Å engasjere seg er vakkert. Å engasjere seg i andres ve og vel er enda vakrere. Problemet er når man forlater sitt oppdrag som "Sannhetens Støtte og Grunnvoll (1.Tim.3:15)" og isteden blir politiker, økonomisk rådgiver og verdenspoliti i Guds navn. Da har man drevet hor med jordens konger og er en del av verdens system (Joh.17:15-16).

Bibelen forteller hvordan det hele vil ende (Daniel.2:44). Av den årsak og basert på kjærlighet og lojalitet til vår egentlig Herre, Jesus Kristus, velger Jehovas Vitner helt å holde seg unna alt som har med denne verdens system å gjøre (Luk.6:46, Joh.15:4) og isteden fullt og helt være lojale det oppdrag og mandat Kristus har gitt, nemlig å være disipler som gjør disipler (Matt.28:18-20)


For hvem vil vel få stempelet HORE skrevet på seg? 

torsdag 12. februar 2015

DNA - hvem står bak?

Jeg leser litt "evolusjon" om dagen.  Jeg måtte trekke på smilebåndet når jeg leste følgende:

"Forskeren Francis Crick som bidro til oppdagelsen av DNAs doble spiralform kom frem til at DNA molekylet  er alt for systematisk oppbygd til at det kan ha blitt til av seg selv.  Hvem sto bak DNA? Jo, Crick slo til og mente at det var Intelligente utenomjordiske vesener".

(The Search of Extraterristeral Inteligence - A Philosophical Inquiry av David LAmb, 2001, side 83)

Er det mer sannsynlig at ET plantet et DNA her, eller finnes det en Skapende Gud? Når forskeren som fant DNAs doble spiralform NEKTER å vedkjenne seg en skaper, og heller gir kredits til UFO-avatarene, hvor mørk er ikke verden?


onsdag 11. februar 2015

Tenk deg at du sitter i en rettssak og DU er dommeren.

Tenk deg at du er en dommer. Du skal dømme i en rettssak hvor spørmålet lyder "Hvem er Gud i henhold til Bibel tekstene"?

Hvem har rett? De som hevdet at Gud ikke er en person, men en substans? De som hevdet at denne substansen består av 3 ulike personer som alle var like evige? De som hevdet at denne substansen av 3 personer ikke kan dø? Kirkefedrene sto for denne tolkningen. De mener at Gud består av 3 personer.

På den andre siden finner vi Jesus og Paulus. De hevdet at Gud var 1 åndsperson. De kalte Gud for "Ham" og "Far" (Joh.20:17, 1.Kor.8:5-6, Joh.4:23-24) og at han aldri var eller ble et menneske (4.Mos.23:19), men at denne ene åndsperson var den ENESTE sanne Gud (Joh.17:3)

Hvem hadde du dømt som vinnere? Hvem har rett i henhold til bibeltekstene?  Og det viktigste spørsmålet for din del: "Dersom den ene parten har rett, hvordan skal man se på den andre parten i henhold til 2.Mos.20:3"?



søndag 8. februar 2015

De store linene

Kjære venn.

Når du ser de store linjene, hvilket kirkesamfunn har sannheten da?

Eksempelvis:
1.Hvem tror at Jehova er en åndsperson - hvem tror at Jehova er 3 personer?
2. Hvem tror at Jesus er Guds Sønn - hvem tror at Jesus er Gud sønnen?
3. Hvem tror at Jesus døde for oss - hvem tror at Jesus egentlig ikke døde helt siden han er Gud?
4. Hvem tror at syndens lønn er døden - hvem tror at syndens lønn er tortur?
5. Hvem tror at kjærlighetsbudet gjelder venn og fiende - hvem går i i krig?
6. Hvem tror at tro vises i handling - hvem tror at bare det å tro er viktig?
7. Hvem tror at Jesus er ALENE Herre - hvem deltar i verdens politikk?
8. Hvem tror at alt skal være gratis - hvem samler inn penger og lønner predikanter?
9. Hvem tror at Menigheten er Guds folk - hvem tror at Israel fortsatt er det?
10. Hvem går ut og forkynner - hvem sier at dette er opp til den enkelte?


Når du ser de store linjene, hvilket kirkesamfunn har sannheten da?

Når Jesus bare blir en brikke i det store puslespillet

Alle vet at Jesus ikke er hvem som helst. Han var og er Guds enbårne sønn (Gresk: Monogenes)(Joh.3:16) og han var og er Guds første fødte sønn (Prototokos) (Kol.1:16). Han er den nest høyeste i universet (1.Kor.15:24-28) og sitter ved Jehovas høyre hånd (Filipperne 2:9-11). Han har all myndighet i Himmelen og på jorden (Matt.28:18) og Han er Kongers Kong og Herrers Herre (Åp.19:16)

Jesus har ikke bare en rolle i Guds store frelsesplan. Han er selve planen. I Lukas 24:27, 24:44, for ikke å snakke om Johannes 5:39-40 forteller Jesus oss at ALT handler om Ham. Egentlig kan vi oppsummere den kristne troen i ett eneste navn; JESUS KRISTUS.

Han er Livet (Joh.1:4). Han er Sannheten (Joh.14:6). I Ham finnes lyset (Joh.8:12). Han selv er livets brød (Joh.6:48). Han selv er den gode hyrden (Joh.10:11) Han selv er porten inn til hjorden (Joh.10:7). Han og faderen er ett (Joh.10:30).  Han er rett og slett guddommelig (Filipperne 2:6, Joh.1:1).

Jesus er ikke en brikke i et puslespill. Jesus selv sier: "Foruten meg kan dere intet gjøre" (Joh.15:5)

Å vise tro på Mesteren og Herren i våre liv er ikke bare å studere Ordet hans og respektere ham ved å gjøre hva han sier (Joh.15:14, 14:15). Det er også det å ære ham slik man ærer Faderen. Johannes 5:23 sier at "vi skal ære Sønnen slik vi ærer Faderen. Den som ikke ærer Sønnen, ærer heller ikke Faderen som har sendt ham".

Å hylle Jesus er ikke bare å lyde det han sier. Det innebærer også i innse hvem Han egentlig er og gi ham den hyllest han fortjener (Les: Apg.19:17)

Ha en kristosentrisk uke!



torsdag 5. februar 2015

Kritisk tenking og Religion

Å opparbeide seg ferdigheten å ha en kritisk tenking er bra. Å tenke kritisk er ikke det samme som å være negativ eller skeptisk. Å ha en kritisk tenking i akademisk forstand er å reflekter og sette spørsmålstegn ved sitt eget ståsted og andres. Å kunne vurdere sannhetsgehalten i egne argument og ikke minst andres er uvurderlig i en verden som blir styrt av løgnens far, Satan Djevelen (1.Joh.5:19)

Kritisk tenking er absolutt noe vi anbefaler å praktisere angående Jehovas menighet. Å stille seg spørsmålene "Hvorfor er det slik", "Hvor har vi dette fra", "Hvilke andre argument finnes", "Hvordan er kildekritikken brukt her", "Går det an å se dette fra flere sinder" osv, gjør at Sannheten blir belyst med lykt og lupe. Det er som de i Berøa som gikk hjem for å sjekke nøyere ut det Paulus hadde fortalt dem (Apg.17:11)

Hvordan stiller Sannheten seg til dette? Vel, det er nok slik at er det noe som tåler å resonneres rundt, både med lyskaster og kikkert, er det nettopp Sannheten. Sannheten er logisk, bibelsk, forståelig og ikke minst ren og rettferdig. Man skal møte Sannheten med et kritisk reflekterende blikk. Den tåler nemlig det.

Enhver som gransker Sannheten med oppriktig hjerte kommer til å bli overveldet over hva de kommer til å støte på. Prøv så skal du se.

God helg!

onsdag 4. februar 2015

Hvordan handler Gud med de som er rettferdig innstilte, men som fortsatt er i et urettferdig miljø?

I går så vi at det hjalp svært lite å "få et merke på sin panne". Man måtte også "fly ut av byen" (Lukas 21:21) for å kunne bli reddet fra Jehovas store vrede (Åp.18:4).

Men hvordan ser Gud på alle disse menneskene som ER PÅ VEI ut av Babylon, men som ikke helt ennå har kommet frem til Jesu kve og tilber med de sanne tilbederne (Joh.10:16, Joh.4:23-24)?

La oss vise deg 4 viktige ting:

1) Gud hører dine bønner = I Apg. 10 kan vi lese om Kornelius. Han var verken jøde eller en del av den kristne menighet. Derimot anså Jehova ham for en rettferdig innstilt mann og sa at han hadde hørt hans bønner (vers 4).  Jehova hører også dine bønner selv om du ikke er en åndelig jøde eller med i den kristne menighet. Er du rettferdig innstilt og ønsker å komme til Sannheten (1.Tim.2:3-4) hører Gud deg når du ber og vil gi deg ord som du kan bli frelst ved ved å sende deg forkynnere slik du leser om i Apg. 10 og 11 (Apg.11:14).

2) Gud elsker deg såpass mye at han drar deg med sin ånd = Johannes 6:44 sier at ingen kan komme til Jesus om ikke Faderens Ånd drar ham. Når den som ikke ønsker å være en del av Babylon virkelig mener dette er dette åndens verk.  Gud ser noe rettferdig i deg. Han ser at du "sukker og stønner" (Esekiel 9:4). Altså jobber han i ditt hjerte og sinn for  å hjelpe deg videre, ut av Babel og inn i kveen.

3) Gud behandler deg ikke upartisk = Apg.10:34-35 forklarer at Gud vil ta i mot deg siden du har den innstillingen du har.  Han elsker deg og verdsetter hjertet ditt så høyt at han står med åpne armer for å ta i mot deg (Lukas 15:18-20).

4) Han har såpass omsorg for deg at han vil at du skal oppleve Hans kve. Her blir du tatt hånd om, opplært, plastret om og istandsatt = Esekiel 34 dømmer de hyrdene som har røktet seg selv (2), de hyrdene som ikke før hjorden med Guds omsorg og veiledning (3-4), de som ikke lette etter sauene og gav de den nødvendige pleie og omgsorg (5-8). Isteden skal Jehova ta seg av deg (11). Han vil ta deg ut av den sammenhengen du er i og fø deg (12-16). Jehova vil være din Gud og Den store David, Jesus Kristus, vil være din hyrde til evig tid (23-25)

Er du klar for å komme hjem?

tirsdag 3. februar 2015

Hvordan kan Jesus kalle folk i Babylon for "sitt folk"?

I går så vi at "de som sukker og stønner over alle de vederstyggeligheter som blir gjort i den frafalne Jerusalems midte" fikk et merke i pannen som gjorde at de overlevde Jehovas dødsstraff (Esekiel 9:4). Jehova så deres hjertes innstilling og sparte deres liv.

I dag finnes det enkeltindivid som har den samme bakgrunn og samme innstilling. De befinner seg i "den frafalne Jerusalems midte", den delen av falsk religion som kalles for Kristenheten. De er kjempe frustrerte over tingens tilstand. De godtar ikke homoseksuelle relasjoner, de godtar ikke umoral, de godtar ikke liberal teologi, de godtar ikke sammenblandingen mellom politikk og religion, de godtar ikke falske profetier og manipulerende predikanter, de nekter for at Gud er 3 personer og at denne guden skal torturere folk i et brennende evig helvete. De vet at menigheten skal være ren og at alle Jesus troende skal gjøre disipler ved at de går ut og lærer folk ALT hva Jesus har befalt. De forstår at Gud har et folk som bærer Hans navn (Apg.15:14). Det eneste de vil er å ha Jesus som Herre og Konge (Rom.10:9-11). Derfor er de blitt merket av Gud og Gud ønsker at de skal overleve den kommende dom.

Hvordan skal disse menneskene overleve i dag? Åpenbaringen gir oss 2 viktige nøkler. For det første kaller Jesus disse menneskene som fortsatt er i Babylon for SITT FOLK. Er ikke dette rart? Vel, det er ikke så rart. Jehova ser til hjertet og ser at disse menneskene er "verdige til å få evig liv" slik Apg.13:46, Lukas 20:35 og 2.Tess.1:5 beskriver dem.

Det å være verdige til evig liv er dessverre ikke nok. At de er kjent av Gud betyr ikke at de er Guds kanal. Det betyr heller ikke at Gud taler igjennom dem eller at de representerer Hans menighet. Det kan vi se av historien med Apollos. Apollos var ivrig og forkynte mye rett, men var i behov av at Priskila og Akvilas la ut Sannheten nøyere ut for ham (Apg.18:24-28). Han var på rett vei, men behøvde mer nøyaktig kunnskap for å kunne være en del av Guds Menighet (1.Tim.2:3-4)

Så hva var det mer enn "et merke i pannen" som skulle til for å overleve Guds dom? Åpenbaringen 18:4 gir oss nemlig et ytterligere hint. Her sier Jesus at hans folk skal "dra ut av henne". Hva betyr så dette?

Igjen vil jeg ta deg med til det frafalne Jerusalem. Denne gangen ikke til år 607 f.v.t , men til 70 a.d. Jesus Kristus har uttalt dom over Jerusalem på grunn av hennes frafall i år 33. Han proklamerte at "Alt det rettferdige blodet som er utøst på jorden skal komme over DERE...ALT dette skal komme over DENNE generasjonen...Jerusalem, Jerusalem, som dreper profetene og steiner de som er sendt til henne...hvor ofte ville jeg ikke samle dere, men dere ville ikke høre..Deres hus vil bli overlatt til dere selv...og når dere ser Jerusalem omringet av hærer har leiret seg skal dere vite at Jerusalems ødeleggelse er kommet nær." (Matt.23:34-38, Lukas 21:20).

Den frafalne kristenhet kan sammenlignes med det frafalne Jerusalem. Hun kan også sammenlignes med Babylon Den Store. Som åndelig hore skulle hun få sin dom. Hun skulle bli tilintetgjort. Hva skulle de som elsket Jesus gjøre? Det de skulle gjøre står i neste vers (Lukas 21:21) "DA MÅ DERE BEGYNNE Å FLYKTE...OG DRA BORT....OG IKKE DRA INN IGJEN...for de skal alle falle for sverdets egg...." Dette samstemmer med Åpenbaringen 18:4 som sier: "DRA UT fra henne, mitt folk, hvis dere ikke vil ha del med henne i hennes synder, og hvis dere ikke vil ha del i hennes plager".

La du merke til hva du må gjøre? For det første ser Gud deg som enkeltindivid og setter et merke på deg. Så, etter dette, er det opp til deg å DRA UT, JA FLY fra all falsk religion. Gud gjør sin del og merker seg deg og du responderer på Hans røst ved å løpe til rett hjord (Johannes 10:16). Du kan altså ikke være en del av Guds folk og samtidig forbli værende i Babylon/Jerusalem dersom du skal unngå å bli tilintetgjort .

I morgen skal vi se på hva Bibelen lærer om disse menneskene som er på vei ut av Babylon/Jerusalem. Hører Han på deres bønner? Har han godkjent dem? Vedkjenner Han seg deres tro? Vil han være ved deres side når de står ansikt til ansikt med døden?

Det skal vi få svar på i morgen



mandag 2. februar 2015

Hvem er folket i Esekiel 9:4 som blir merket i pannen?

For å kunne besvare hvordan Jehova ser på de oppriktige i Kristenheten som forstår at "her er det noe galt, men vi vet ikke helt hva vi skal gjøre med det", vil vi vise til en tilsvarende hendelse i Bibelen. Handlingen legges til Jerusalem ca i år 607 og står oppskrevet i Esekiels bok kapittel 9.

Situasjonen er som følger: "Misgjerningen til Israels og Judas hus er meget, meget stor, og landet er fylt med blodsutgytelse og byen er full av uredelighet" (Esekiel 9:9) Guds folk hadde blitt opprørske (2:8). De ville ikke lenger høre på Guds profeter og hadde fått harde hjerter (3:7). Guds eget Ord foraktet de og de levde ikke lenger etter det som sto skrevet (5:6). De hadde begynt å tilbe andre enn Faderen i ånd og sannhet (6:4). Selv i og rundt Templet ble bilder æret, Solguden tilbedt og Tammuz grått over (5:3-18). Presteskapet hadde gjort Nasjonen til en ikke-godkjent nasjon i Guds øyne. Folket var verre enn de omkringliggende nasjonene. De ble derfor dømt til tilintetgjørelse (9:6).

Likheten med dagens Kristenhet er stor. Er det ikke slik at biskopene godkjenner homoseks? Er det ikke slik at de godkjenner militær krigføring og til og med stiller opp med feltprester? Er det ikke slik at de tilber en Substans (ousia) og ikke en person? Er det ikke slik at de tillater umoralsk livsstil i menighetene? Er det ikke slik at predikanter kan tjene seg rike på sitt ministry? Eller at falske profetier ikke blitt tatt tak i? Læresetninger alle vet er feil ikke blir justert pga tradisjoner og menneskefrykt? Er det ikke slik at fler og fler legger vekk Ordets rene lære og interesserer seg mer for Kirkefedre, liturgier og økumenisk-synkretistiske grupperinger? At politikk og kultur blir blandet opp med nasjonalisme og bibelvers og at medlemmene går for lut og kalt vann da menigheten har blitt et bedriftlignende monster som stort sett er opptatt av life-coaching og selvutvikling som klør alle i øret?

Selvfølgelig er Jehovas dommer rette når han dømmer de til døden.

Men, det interessante spørsmålet vi skal stille oss i dag er: Døde alle som var i byen? Jehova sier til bødlene: "Gå midt igjennom byen, midt igjennom Jerusalem, og du skal sette et merke i pannen på de menn som sukker og stønner over alle de vederstyggeligheter som blir gjort i dens midte...Gammel mann, ung mann, jomfru, lite barn og kvinner skal dere drepe til ødeleggelse. MEN kom bare ikke nær noen mann som har merket på seg" (9:4-6).

Det var altså noen som overlevde Jehovas dom. Hva var det som gjorde at disse overlevde? Det var deres innstilling. De "sukket og stønnet over alle de vederstyggeligheter som ble gjort".

I morgen skal vi gå litt mer konkret inn på hva Bibelen sier hva mer disse måtte gjøre for å overleve.


søndag 1. februar 2015

Herre - hvem skal vi gå til? - Johannes 6:68 -

Har du noen gang følt deg vanvittig urettferdig behandlet? Har du blitt tillagt meninger, holdninger og agendaer du aldri har vært i nærheten av å ha? Har du blitt stemplet som opprører, en Absalom eller en Delila? Har du blitt beskyldt for ikke å være åndelig nok siden du ikke er enig i eller forstår Pastorens eller lederskapets måte å handle på? Har du blitt uglesett, fryst ut, mobbet eller baksnakket i menighetssammenheng? Føler du deg utbrent, lite verdsatt og misforstått? Har du fått stemplet som "kritisk" eller "frafallen"?  Har ledere sagt at du har problem med Jesabels ånd? Blir du nesten fysisk kvalm av å tenke på organisert religion, men like vel så elsker du Jesus, rettferd og rett?

Du er ikke alene...

Alle oppriktige mennesker som er i eller har vært en del av Babylon den Store (all falsk religion og sekter) har opplevd dette (Åp.18:4). Dere har vært lysbærere som ikke passet inn i et system preget av mørke. Dere har ynket dere i smerte over all urettferdighet dere ser. Når dere har sagt i fra eller oppriktig undret dere over noe, fikk dere bare kjeft eller en kald skulder. Dere passet liksom ikke inn.

Hvorfor gjorde dere ikke det? Har du tenkt over det noen gang? Hvorfor passet dere rett og slett ikke inn? Årsaken er at dere har et rettferdig hjerte. Dere ville det som var rett. Dere lot ikke urettferdighet, løgner og falskneri få gå upåaktet hen. Dere ville følge Jesus. Dere ville følge Bibelen og gjøre som den sa. Dere ville stå opp for de svake, de som ble urettferdig behandlet. Dere fant dere ikke lenger i ubibelske læresetninger. Dere fant dere ikke lenger i falske profetier og predikanter som opphøyde seg selv. Dere fant dere ikke lenger i at godtroende mennesker ble manipulert til å gi vekk pengene sine til selvgode predikanter og deres egosentriske ministrys. Dere mente at rett skulle være rett og feil skulle være feil.

Det dumme var at menigheten dere gikk i, ikke var enig... Det var da problemene begynte.

Vel, det var noen som var enig. Det var noen dere kunne snakke med og betro dere til. Det triste var bare at ingen ting ble gjort. Ingen ting ble tatt tak i og dersom noe ble tatt tak i endte det bare opp med at det var DU som satt igjen med Svarte-Per, ingen andre. Du var den dumme. Du var den opprørske og du var den som ikke forsto hva Gud egentlig holdt på med...

Etter en stund sa det bare STOPP.

Nå sitter du på gjerdet. Du er enten meldt ut av kirkesamfunnet ditt eller du har gjort som de fleste av de andre rettferdige har gjort; nemlig sluttet å gå regelmessig på møtene.

Spørsmålet er: Hvordan ser Jehova på dere? Det skal vi besvare i morgendagens andakt.



lørdag 31. januar 2015

Hvordan ser Jehova på de som ikke er Jehovas Vitner

Når Jesus kom til jorden lette han etter enkeltindivid. Lukas 19:10 sier: "Menneskesønnen er kommet for å søke etter og frelse det bortkomne". De som er bortkomne var først og fremst Israels nasjon (Jesaja 53:6a, Joh.1:11), men også alle de som ikke ønsker å tro (2.Kor.4:4, Joh.3:36).

Det finnes også en tredje gruppe bortkommende. Det er alle de som ønsker å tro, men som av en eller annen årsak har blitt med i falske religioner og sekter, hele kristenheten innbefattet (Åp.18:4, Markus 6:7-9, Luk.6:46). Også disse menneskene er "flådd og kastet omkring som sauer uten hyrde" (Matt.9:36).

I alle disse 3 gruppene finnes det 2 kategorier mennesker. De består av de oppriktige og de forherdede. De oppriktige ønsker hele tiden å gjøre det som er rett og riktig. De forstår ut i fra sin samvittighet at Gud finnes og at det finnes en Sannhet. Deres hjerte ynker seg når urettferdighet, løgn og hykleri blir presentert for dem. (Esekiel 9:4) De vil, men får ikke helt til, å gjøre Guds vilje. For å bruke en bibelsk metafor er de sauer som sitter fast i tornekrattet og er avhengig av en hyrde for å få seg trygt hjem til kveen (Lukas 15:2-7).

Paulus viser oss Guds syn på den andre gruppen, de forherdede,  i Rom.1:19 hvor han forklarer at Guds vrede blir over alle de som undertrykker Sannheten med all urettferdighet. Hvilke er de? Vel, for å kunne undertrykke Sannheten innebærer det at hjertet er forherdet. Disse må i sin tur også inndeles i 2 grupper. Den ene gruppen av forherdede er de som vet Sannheten, men ikke tar konsekvensen av den og isteden motarbeider den. Den andre gruppen er de som ikke vet hva Sannheten er, men gidder ikke å finne noe ut om den. De bryr seg ikke. De verken orker eller vil bry seg. Paulus sier om dem at "de ikke fant behag i nøyaktig kunnskap om Gud" (1:28) og derfor forkaster Gud dem.

Denne siste gruppen er ikke fortapte for godt. Ingen vet om de vil forandre hjertetilstand. Slik som de vandrer nå, vandrer de i mørke. Siden Jesu sanne disipler er verdens lys (Matt.5:14) er de forpliktet å forkynne for dem til en viss grad. Jesus lærer oss at denne forkynnelsen er midlertidig. Han sier: "kast ikke perler for svin" (Matt.7:6) og " om ikke noen tar i mot dere eller tar i mot deres ord, rist da støvet av deres føtter...Det skal være mer utholdelig for Sodoma og Gomorra på dommens dag...(Matt.10:14-15)

Men hva med de oppriktige som sitter fast i tornebuskene? Hva med de som ynker seg når urettferdighet, løgn og hykleri blir presentert for dem? Hva med de som har opplevd å ha hyrder som ikke bryr seg? Hva med de som har opplevd åndelig voldtekt? De som har opplevd organisert religion som bare betjener seg selv og ikke medlemmene? Hva med de skuffede, sårede og motløse som egentlig elsker Jesus, men som ikke orker tanken på å starte på nytt?

Det skal vi ta opp i morgen.






fredag 30. januar 2015

Kingdom Hall - et passende navn på Guds Nasjons ambassadebygning

Jehovas Vitner vet at de er en nasjon. De har en Konge (Apg.17:7). De har lover og regler (Joh.13:34-35). De har et rettsvesen (Matt.18:15-18). De har samme språk og kultur verden over (Sefanja 3:9). De har et felles undervisningsprogram (Matt.28:20), felles helseprogram (Åp.21:1-4) og en felles regjering (Åp.5:10).

Av den grunn deltar de ikke i politikk. De har allerede en politisk kurs de følger. De har avlagt sin stemme én gang for alle. De venter bare på at deres regjering skal overta verden (Dan.2:44)

Deres Nasjon har sitt hovedkontor i Himlene. Ut i fra dette regjeringsete styrer Kristus sin Nasjon (Mika 4:1-2), men hvordan slår dette seg ut på jorden? Passende nok har Nasjonen kalt sine møtelokaler for Guds Rikes Saler, eller Rikets Sal på norsk. På engelsk kommer betydningen litt klarere frem da det heter "Kingdom Hall".

Guds Nasjon tilber i ambassadebygningen.  Hvorfor? Fordi da er det lettere for alle dem som leter etter Guds Nasjon på jorden å finne dem.

I morgen skal vi snakke litt om alle de millioner av mennesker som har forlatt Babylon den store, men som på grunn av at de har fått organisert religion opp i halsen ikke orker å delta i enda en organisert gruppering av troende. Hva skjer med dem? Hvordan ser Gud på disse?

torsdag 29. januar 2015

Hva er vitsen med å skape en nasjon dersom den ikke har en funksjon?

Hva er vitsen å kalle Jehovas Menighet for en NASJON (Ethnos/Laos) om det i realiteten ikke var en Nasjon? (1.Pet.2:9-10). Hva er vitsen med å ha en Konge, dersom det egentlig ikke finnes en konkret Nasjon å være konge over? (Apg.17:7). Hva er vitsen med å si om denne nasjonen at "de skal være ett, liksom du far er i forening med meg og jeg med deg" dersom denne enheten egentlig bare er en tulle enhet som overhode ikke fungerer i praksis? (Joh.17:21). Hva er vitsen med å si om denne Nasjonen at den aldri skal ha splittelser, men "være fast forent i samme sinn og samme tankegang" dersom Nasjonen egentlig er den mest splittede, uenige og tvesinnede organisme på jordens overflate? (1.Kor.1:10)

Nei. Jehovas Nasjon fungerer på ekte. Jesus sier: "Jeg har også andre sauer som ikke er av denne kveen, også dem skal jeg føre. og de skal høre min røst. OG DE SKAL BLI ÉN HJORD OG HA ÉN HYRDE" (Joh.10:16) Når Jesus sier at det skal være 1 hjord, burde vi ikke stole på ham og gi ham rett i det?  Jesus har gjort jobben sin. Gud har ikke løyet. Nasjonen eksisterer!

Det er altså i denne kveen du skal tilbe, ingen annen plass. Nå forstår du sikkert det, ikke sant? Det er jo sammen med Guds hellige folk du hører hjemme, ikke hos organisasjoner som ignorerer Hans Navn, Hans Moral, Hans Oppdrag, Hans Renhet og Hans Kongedømme.

Så hvilken kve er det snakk om? Hva kjennetegner denne Nasjonen? Hvordan finner du den? Vel, vi har drøftet dette inngående i 2014 (f.o.m 28. september 2014 til 16. oktober 2014), men ett skriftsted vitner om noe interessant.

Jesaja 43:10 sa jo som kjent at Jehovas Nasjon i GT skulle være Jehovas Vitner. Når du slår opp i Apg.15:14 kan du lese at den samme guden "har tatt seg ut et folk for sitt navn". Er det ikke interessant? Den nye Nasjonen er også bokstavelig talt Jehovas Vitner. Ser du det?

Siden Jesus også er det mest lojale og det fremste Jehovas Vitne (Åp.3:14) er Nasjonen selvsagt også vitner av ham (Apg.1:8). De går nemlig nøye i hans fotspor (1.Pet.2:21). Å være et Kristi vitne er å vitne sammen med Kristus om at Jehova er den sanne Gud (Matt.11:27)

Hvilken organisert Nasjon er det du tilber sammen med? Er det de som bærer sin Guds navn og forklarer Ham for andre? (Mika 4:5). Om ikke ønsker Jesus at du skal skifte beite...

onsdag 28. januar 2015

Fra en nasjon til en annen

Etter et studie av GT (de hebraiske skrifter) er vi nok alle enige i at Jehova hadde en hellig nasjon. En nasjon som var Guds private eiendom (2.Mos.19:5-6). Denne hellige nasjonen skulle reflektere Jehova (Jesaja 43:10) og var derfor organisert ned til minste detalj (5.Mos.7:12-14).

Skulle Gud nå bytte strategi når Israel ikke lenger ønsket å være hans folk? (1.Tess.2:14-16)

Nei. Jehova byttet ikke strategi. Privilegiet av å være Jehovas folk gikk fra en nasjon til en annen. Ikke fra en nasjon til spredte enkeltindivid med ulike oppfattinger om tro, lære, moral, organisering og bibelsyn.

Det finnes en rekke bibelvers som beviser dette. Ett av dem er Matteus 21:43. Her sier Jesus at Guds Rike blir tatt fra jødene og gitt til en annen NASJON (Gresk: ethnos). Et annet vers er 1.Peter 2:9-11 som sier at de første kristne er "En hellig NASJON" (Gresk:ethnos). De som ikke før var Guds folk (Gresk:laos) hadde nå blitt Guds folk (Gresk: laos).

Av alle de 64 gangene Ethnos er skrevet i NT (de greske skriftene) er så og si alle gangene betydningen NASJON. I tillegg brukes Ethnos og Laos om hverandre. Et ugjendrivelig bevis for at Guds nye eiendomsfolk er Hans Nasjon av tilbedere.

Det nye gudsfolket er altså definert som en nasjon slik det gamle Israel var. Det åndelige Israel består av en førstegrøde av jøder og hedninger som har et omskåret hjerte (Rom.2:28-29) De er grener som er innpodet i treet (Rom.11). Tilsammen utgjør disse et åndelig Israel (Åp.7:1-8). Guds Ord har ikke slått feil. For ikke alle som stammer fysisk fra Israel er det virkelige Israel (Rom.9:6). Det virkelige Israel er førstegrøden av de som har Abrahams tro og Kristus som Konge (Galaterne 3:16, 29, Rom.4:12-16)

Når vi nå har sett hvor absurd det var å tro at man var en del av Guds godkjente folk dersom man tilba i egyptiske templer er det ikke unaturlig å trekke den konklusjonen at det er like absurd å tro at man kan være en del av Guds godkjente folk dersom man ikke tilber sammen med Hans NASJON (ethnos/laos) i dag.

I morgen skal vi se bevisene for denne påstanden






tirsdag 27. januar 2015

Israel - folket som skulle være Jehovas Vitner

Dette folket som kom ut fra Abraham var i følge Bibelen et organisert folk. Hvorfor ble de det?  Jesaja 43:21 sier: "Det folket jeg har dannet meg skal forkynne min pris". I vers 10 sier han: "Dere er mine vitner".  Jeremia 30:22 sier han: "Dere skal være mitt folk og jeg skal være deres Gud".

For å kunne være et folk som representerte den Høyeste måtte folket altså være rent. Det måtte være hellig. Det måtte vandre i sannhet, godhet, rettferdighet og rett. Hvorfor? Det skulle jo representere Jehova selv (Mika 4:5)

For å kunne være dette rene folket som bar Guds Hellige Navn (3.Mos.22:32) måtte de få opplæring av Ham som kunne opplære (Jesaja 48:16-17). De måtte bli helliget av Ham som var Hellig (3.Mos.11:44). De måtte skille seg ut fra alle andre nasjoner og ikke ta del i deres skikker (5.Mos.18:9-14).

Hvordan kunne de bli et slikt folk siden de selv ikke var "perfekte"? De ble organisert ned til minste detalj. Israelittene gjorde i ett og alt det Moses fikk beskjed av Jehova å gjøre (2.Mos.12:50). Slik ble de et folk som vandret på Jehovas veier (1.Kong.11:38). Slik fikk de være Guds folk (5.Mos.28:1-13). Dersom de ikke fulgte organiseringen til minste detalj, mistet de Guds godkjennelse (5.Mos.28:14-68)

Som vi ser av bibelversene er det umulig å være Guds folk UTEN å tilhøre Israel, enten ved at man vandret som jøde etter Jehovas forordninger vist gjennom hans ord og hans folk eller ved at man var en "gojim" som ble en proselytt ved å bli omskåret for så å vandre i henhold til Israels lover gitt av Jehova.

Dette folket av jøder og proselytter måtte altså organiseres for å kunne reflektere Jehova. De måtte ha en felles lære. De måtte ha en felles moral. De måtte ha et felles presteskap. De måtte ha felles tro. De måtte ha felles håp. De måtte ha felles hellige bøker. De måtte ha en felles forståelse av bøkene (Nehemja 8:8,12). For å få dette til kunne ikke Gud arbeide med 5 personer i Tyskland,  9 i Tsjekkia og 14 i India. De sanne tilbederne som skulle reflektere alt hva Jehova er og står for måtte nødvendigvis derfor være forent i én og samme organisasjon.

Jehovas Vitner var ett folk. Det var et enet folk. Det var et opplært folk. Et folk organisert av Jehova selv.







mandag 26. januar 2015

Abraham ble til et organisert folk

Jehova inngikk en pakt med Abraham og hans ætt (1.Mos.17:7). Jehova skulle ikke bare være Abrahams Gud. Han skulle være ættens Gud også.  Abraham fikk Isak, Isak fikk Jakob og Jakob ble patriark over Israels 12 stammer (Apg.7:8). Allerede før Lovpakten ble denne gruppen av mennesker kalt for Guds eget folk (2.Mos.5:1). Etter lovpakten ble de kalt "En hellig nasjon" (2.Mos.19:5-6).

Dette folket var Guds organiserte folk. Ingen andre omkringliggende nasjoner kunne skilte med det samme. De var "gojiim", hedninger. For å kunne tilbe den sanne Guden, var de nødt til å forholde seg til de lover og pakter Gud hadde åpenbart gjennom sitt folk. De måtte selv bli omskåret (2.Mos.12:48-49). De måtte forholde seg til de grunnleggende samme lovene (3.Mos.24:22).

Jehova åpenbarte seg og arbeidet kun gjennom sitt folk. Han hadde ikke en profet i Bangladesh som han talte igjennom. Det var ikke 4 svenske apostler eller 13 fra Australia som talte Ord fra Gud. Nei, alt Jehova gjorde gjorde han igjennom sitt organiserte folk.

Spilte det noen rolle hvor man tilba Jehova? Ja. Gud var nemlig ikke å finne i Egyptiske templer eller hos greske vismenn. Han ble ikke åpenbart hos Siddhartha Gautama eller Lao-Tze. Hverken i Tripitaka eller Bhagavadgita ser du Jehovas visdom.

Uansett hvordan man vrir og vrenger på det, måtte en ekte troende før eller siden møte Jehova gjennom Hans folk, Hans profeter, Hans sendebud og Hans skrifter. Det var til dette Israel var kalt, nemlig å velsigne alle andre nasjoner med den sanne kunnskapen om Jehova Gud og hans kjærlige hensikter og visdom (1.Mos.22:18).

Abraham ble til et organisert paktsfolk med en frelsende hensikt. Gud jobbet ikke igjennom spredte enkeltindivid, noen her og noen der. Israel var hans folk, ingen andre (5.Mos.6:4, Jes.43:10)

søndag 25. januar 2015

Jeg går på møte hvor jeg vil

"Jeg går på møte hvor jeg vil. Gud ser ikke til etikett. Gud ser til hjerter. Innholdet er viktigere enn navnet på kirken jeg går i".

Hele kristenheten har denne ideen som et religiøst mantra. Selvsagt har de det. Hvorfor? Da slipper de å tenke på hva kirken de er medlemmer av eller går i egentlig står for. De slipper å ta tak i falsk lære, falsk organisering, falske liv og falsk manifestasjoner. Det eneste de tenker på er hjertes ekthet. At målet helliger midlene og vissheten om at det like vel ikke finnes et ORGANISERT FOLK som tilhører Gud, men at Guds folk består av enkeltindivid fra frelsearmeen, katolikkene, pinsevenner, statskirke og læstadianere m.flere.

Tanken er besnærende. Det høres så vakkert ut. Like vel er det så langt fra Sannheten man kan komme. Vi skal se litt på dette i morgen og dagene fremover.  Men bare 1 ting til slutt:

Åpenbaringen 18:4 sier at Guds folk skal "dra ut fra Babylon den store". Men hvorfor er det nødvendig dersom Gud ikke har et organisert folk? Da er det jo helt ok å være medlem i kristenhetens religionsamfunn. Gud bryr jo seg ikke om  etikett. Han bryr seg om hjerteinnstilling, ikke sant?

NEI. Han bryr seg om hjerteinnstilling OG etikett. Hvorfor? Fordi han bygger bare 1 menighet (Joh.10:16) Denne menigheten har Jesus som Herre. Ingen andre menigheter enn 1 er derfor godkjent av Gud. Derfor avslutter Åp.18:4 med å si til dem som lurer på om de skal forlate Babylon eller ikke: "Om ikke, blir dere delaktig i hennes synder og tar del i hennes plager".

I morgen skal vi se hvordan Gud bygger sitt folk. Er det et enet og organisert synlig folk, eller er det enkeltindivid som som på tross av medlemskap i ulike kirkesamfunn  tilsammen utgjør Guds folk?

Dette har en enorm påvirkning på våre hverdagsliv. Det har innvirkning på påstanden "Jeg går på møte hvor jeg vil". Har Gud et organisert folk går du nemlig ikke på møte hvor du vil, du går hvor Hans folk er.

lørdag 24. januar 2015

Finnes det noe som er sant?

Det første vi må se litt på før vi ser om Gud jobber med enkeltindivid eller med et folk, er spørsmålet om det finnes noe som er rett åndelig sett.

Når Presten Tore Laugerud er mer redd for kirkesplittelse enn å forfekte at Jesus er eneste veien til Gud, er dette et symptom på at Langerud tror at Sannheten er relativ. "Det som er rett for deg er rett for deg, men det som er rett for meg er rett for meg. Alt er relativt".

Vel, Bibelen maler et annet bilde. Et heeeeeeeeeelt annet bilde. Bibelen sier at det finnes falske tilbedere. Hva kjennetegner dem? De setter fint Guds ord tilside og følger sine egne tradisjoner. Slik dyrker de Gud forgjeves sier Jesus (LES: Markus 7:6-9).

Finnes det falske tilbedere finnes det sanne. Hva kjennetegner de sanne? Jesus sier: "De sanne tilbederne tilber FADEREN i ånd og Sannhet" (Joh.4:22-24)

Det finnes altså noe som er sant. Det finnes altså noe som er rett. Jesus sier at Sannheten er Guds Ord.
For å finne ut om Gud jobber med et folk eller med enkeltindivid, må vi altså studere Ordet og ikke bygge på menneskelig synsing.

fredag 23. januar 2015

Bygger Gud et organisert folk eller frittstående enkeltindivid?

Jesus bygger enkeltindivid. Enkeltindivid utgjør hans folk. Disse finnes litt her og litt der. Det er hjertesinnstillingen som avgjør om de tilhører Gud eller ei. Det er derfor Økumenikk er Guds plan. Økumenikk samler de som av hjerte ønsker å følge Jesus.  Det er aldri etiketten på flasken som avgjør. Det er hva flasken inneholder.

Dersom vi har en innstilling som dette, skapes enhet. Vi blir venner med alle. Alle blir venner med oss. Vi unngår splittelser. Vi unngår flisespikkeri og sekterisme. Presten Tore Laugerud får illustrere det vakre i økumenikken. På spørsmål om påstanden om at Jesus var eneste veien til Gud svarte han at noen mener det. Andre ikke. Journalistene Birgit Opheim og Silje Rognsvåg spurte da om Kirken kunne leve med et slikt syn. Presten svarte med følgende visdom: "Det er vi nødt til. Hvis ikke er valget kirkesplittelse. Enten må du velge å være i samme båt, eller sette deg i en livbåt og forlate skuta". (Avisen Dagen 24/1-2015)

Hva skal man si?

Er det du har lest ovenfor bibelsk? Millioner av mennesker tror det. Av den anledningn er vi nødt til å studere Ordet. Er det slik at Gud bygger sitt Rike med enkeltindivid som befinner seg i ulike kirkesamfunn og sekter er alt avhengig av våre egne hjerter.

Dersom Gud bygger et organisert folk er alt avhengig av våre hjerter OG at vi blir en del av dette folket. 

La oss bruke noen dager på dette livsavgjørende tema.